Thursday 2 February 2017

Catatan Tahun Baru 2017

Alhamdulillah...Tahun Baru. Masih bernafas, tenang dan bahagia, sihat sejahtera dengan semua insan tersayang.

Eh tapi kan hari ni 2/2 ? Dah sebulan kot tahun baru...hehe.

Itulah. Mencari-cari mood menulis di ruang ni, teramatlah malasnya.

Just few things to share.

Pertengahan Bulan Januari hari tu, dah dapat di tangan Planner Muslimah Produktif 2017. MasyaAllah bagus betul plannernya. Sangat banyak peringatan harian, mingguan, bulanan, doa, ruang azam, buku yang dibaca, majlis ilmu, muhasabah mingguan, bulanan lagi. Hush...banyak betul. Harap orang yang menulis dalam tu pun sebagus planner itulah...amin.

One thing i notice. Ada je benda yang ditulis macam main2...ala2 poyo gitu macam "saya nak jadi mak yang tak marah2 anak." "Banyak sweet moment dengan anak" Dan alhamdulillah few days back i can feel that happen slowly. Macam bila dah balik penat2 (dekat sejam drive balik...huhu), dan bila anak2 tetiba request nak umi mandikan. I will like "eh..dah besarkan..mandi sendirila.." usually. But then, dari tak larat tu Allah gagahkan bangun dan mandikan bebudak "beso" tu. Not really mandikan la...just ada lam bilik air je kot. Rasa macam biasa je...tetapi diorang macam seronok lain macam. Asyik yeayyyy tak habis2. MasyaAllah...rasanya bila kita tulis, it become "the visualize doa" and Allah gave you the strength to make it true :-). Hopefully this become istiqamah to me and all of you that read this. InsyaAllah.

Ha ni plannernya...

Boleh cuba beli kat sini





Satu lagi benda best nak share moment masa ambil anak teruna di Maahad Tahfiz Teh Samat minggu lepas. Kiranya dekat sebulan la si abang Uwais kat sini.

MasyaAllah perjalanan Uwais ke sini pun sangat2 disyukuri. Macam Allah mudahkan sangat dan menjawab istikharah yang ragu2 antara nak pindahkan ke tak dia ke Penang. Akhirnya terjumpa tempat di Fb. Bila tengok tarikh ujian penilaian dah lepas, tapi saya cuba je..mana tahu boleh lagi. Alhamdulillah ustaz nya terus panggil ambil exam dan kami ibu ayah pun di temuduga sekali. Bila masuk je tempat tu, masyaAllah saya dah suka sangat. Terletak jauh sikit ke dalam, betul2 di tengah kampung Relau, Kedah. Suasananya sangat cozy and kondusif. Dan yang paling mengagumkan Allah hantar seorang hamba Allah ni yang taja hampir keseluruhan tempat, operasi dan kos pengajian di situ. MasyaAllah.

Dah habis exam tu (lama juga dia jawab..adoi..penat tunggu) kata Ustaz ujian Quran dia bagus cuma akademik tak berapa pasti. Jadi kami redha je dapat atau tak itu rezeki. Lagi 2/3 hari dia akan call untuk maklumkan keputusan. Rupa2nya petang hari yang sama (tak sempat sampai rumah) ustaz call dan maklumkan mereka terima si abang masuk. Alhamdulillah...syukur sangat..

So sebulan dia di situ, baru ni boleh balik bermalam (sebulan sekali). Maka si umi kebetulan dah ada di seberang ambillah si abang terus. Dalam perjalanan balik tu, macam2 la yang dikongsi. Mula2 ofkos lah pasal makan...hehe. Then slowly dia banyak cerita tentang input2 dari kuliah ustaz yang sebahagiannya ustaz pancar dari you tube. Kisah Almarhum TGHD mimpi Rasulullah, UAK, UAI dan macam2 lagi . Best part is dia sendiri cakap "abang rasa banyak nya abang belajar bila dok kat situ." seolah2 macam dah bertahun dia kat dalam tu....Masa nak hantar dia balik pun nampak dia excited je (tak macam uminya masa nak balik asrama dulu....huhu).

So Alhamdulillah..rasa saya..dia serasi di situ. Oh lupa. Ustaz cakap Uwais terpilih terus ke tahfiz penuh, tak perlu tunggu 3 bulan lagi. MasyaAllah syukur. Sangat2 terima kasih pada sekolah2 dia sebelum ini  dari Tadika Comel Sayang, PASTI, SEK REN SEKSYEN 8 BBB, SRITI dan terakhir Akademi Tahfiz Fawwaz di Bangi.

Dengan segala kekuatan dan kelemahan dia, moga menjadilah dia insan yang soleh dan musleh seluruh keturunan dunia akhirat. Moga jihad dalam perjalanan dia, saya dan kita semua dalam mengangkat, mendaulatkan al-Quran dalam kehidupan ini Allah berkati. Sebab Allah janji dah kan. Selangkah kita dengan Allah, 1000 langkah Dia dekat dengan kita. Berjalan kita menuju redha Allah, "BERLARI2" Dia pada kita...Allahuakbar..

Allahumusta'an..

Aamin....




No comments:

Post a Comment