Wednesday 6 November 2013

Sepetang bersama Chef Ammar

Karnival Mini Maal Hijrah1435H
1 Muharram 1435H/ 5 November 2013M @ Masjid Al-Muhsinin,  Taman Desa



Tips menarik dari Chef:

1- "Saya makan hentam saja semua. Yang penting jangan makan banyak-banyak.
Banyak makan yang sunnah seperti minyak zaitun dan habatussauda'. "

2- "Amalkan makan separuh bawang putih, kunyah kalau boleh atau telan saja dengan air. Its good for our stomach and blood circulation. Dah selesa, boleh cuba 3x sehari..itu yang paling baik"




3. Dakwah bilhal beliau- sebut apa saja kalimah yang ada nama Allah di dalamnya setiap kali mengacau atau memasukkan bahan2 ke dalam masakan. (Bismillah..Subhanallah)

Sambil memasak, chef bercerita...

"Saya pernah ditawarkan membuka restoran arab di Putrajaya tanpa dikenakan sewa selama 2 tahun. Tapi saya tolak sebab kalau saya ada restoran, saya akan lama di sana dan tak dapat berdakwah sana sini macam ni.

Pernah seorang peniaga datang kepada saya memberitahu yang perniagaan restoran Arabnya agak perlahan. Dia hanya boleh masak 3 jenis nasi dalam masa 8 jam!
Bila saya melihat dia masak di rumahnya, saya kata ini banyak yang tak betul.
"Tapi chef, orang Arab la ajar saya ni!" "Takpa, saya pun orang Arab juga, saya boleh ajar kamu, satu jenis nasi untuk 10kg beras dalam masa 45minit. Kalau saya lambat dari tu, saya ajar ni for free. Lalu saya ajar dia 5 jenis nasi dengan bayaran yang agak mahal orang tu bayar servis saya tu. Tapi alhamdulillah lepas 2/3 bulan dia dapat balik modal khidmat saya itu dan sekarang perniagaannya sangat maju, alhamdulillah."

Subhanallah...banyak ilmu yang dikutip walau hanya sekadar sejam lebih menyaksikan demo masakan beliau. Di akhirnya setiap dari kami dapat merasai kelazatan nasi mandy kambing ini, alhamdulillah masya'Allah tabarakallah!

Tahniah kepada seluruh ahli jawatankuasa masjid yang menjayakan program ini.
Moga diganjari Allah segala usaha.


Suka tak suka tak??
Sukaaaa sangat...:) 



Lagi gambar @ fb Sepetang Bersama Chef Ammar

No comments:

Post a Comment