Wednesday 7 May 2014

Perkongsian Hadis SOLAT MEMBERSIHKAN


Usrah Usrati - 1 Rejab 1435H

~~ Hadis 4 (a) riwayat Abu Hurairah ra yang menceritakan bahwa beliau mendengar Rasulullah SAW sekali bertanya pada para sahabatnya, "Adakah kamu percaya bahwa kotoran melekat pada tubuh seorang yang mandi lima kali sehari dalam sungai yang mengalir di depan rumahnya?" Jawab para sahabat,."Tidak, kotoran tidak akan melekat pada tubuhnya". Sabda Rasulullah SAW., "Begitulah umpamanya kesan solat yang dikerjakan lima kali pada sehari. Dengan limpah rahmat Allah, ia menghapuskan segala dosa."


Syarah

√ Pada umumnya air yang mengalir adalah bersih, tak kotor dan lebih dalam air itu mengalir lebih jernih dan lebih bersih ia. Bermandian di dalam air yang sebersih itu pastilah habis segala kotoran yang ada pada tubuh dan bersihlah ia. Solat yang dikerjakan dengan memberati segala rukunnya samalah ibaratnya dengan air sungai iaitu ia akan MEMBERSIHKAN JIWA DARI SEGALA DOSA.

√ Abu Said alKhudri memberitakan bahwa beliau dengar Rasulullah SAW bersabda, "Tiap satu dari kelima2 solat fardhu itu menghapuskan dosa yang dilakukan semenjak solat yang terdahulu darinya."

√ Umpama perihal seorang yang bekerja dalam sebuah kilang. Kerjanya ialah satu pekerjaan yang tubuhnya berlumur dengan debu; tetapi ada 5 anak sungai yang mengalir antara kilang tempat dia bekerja dengan rumahnya dan semasa dia pulang dari kerjanya dia mandi di dalam setiap satu anak sungai tersebut. Beginilah rupanya kesan lima kali solat dalam sehari. Sebarang kesalahan atau dosa yang berlaku antara dua solat itu akan terampun kerana istighfar dan taubat tiap kali solat.

---- Himpunan Kitab2 Fadhail ----

Perkongsian Hadis - Usrah Usrati - 1 Rejab 1435H
 





No comments:

Post a Comment