Friday 7 October 2016

Skrip para isteri untuk suami

Cadangan skrip para isteri untuk suami yang liat ke masjid:-

1) "Abang...pi la masjid bang. Bila la abang nak pi. Esok kat masjid tu la abang nak kena usung pi kuboq tau tak? --> elakkan
2) "Oh abang...cuba la abang tengok laki timah. Bagus laki dia ..pi masjid tak tinggai. Suka saya tengok." --> mungkin suami akan jawab.."ha awak la menikah dengan laki dia..dah suka sangat"
Sebaiknya cuba elakkan 2 skrip di atas. Dalam menegur, guna intonasi lunak dan lembut, sebut kebaikan2 suami dahulu seperti ini..
3) "Abang..abang ni baik sangat. Penyayang, pemurah. Dengan adik-beradik, kawan2 tak berkira. Selalu sedekah. Tapi kan abang, lagi lengkap kebaikan abang tu kalau boleh dekat dengan masjid. Jemaah tiap hari. Ye bang?"
Begitu juga dalam menegur dan menyantuni anak2. Sebutlah kebaikan mereka walau kecil barulah disusuli isu yang ingin disentuh.
==> Gunakan LIDAH dengan penuh HIKMAH. Bukan cakap tanpa fikir hingga mengundang amarah. Ini SKILL yang perlu ada pada semua kita. Jika suami atau anak jadi API, kita perlu jadi AIR. Jangan jadi MINYAK.
==> Elakkan 3 L : LEWAT, LALAI, LAJU dalam solat. Gantikan dengan solat awal waktu, solat dengan khusyu', tenang, perlahan2. Setiap kali diuji dalam rumahtangga, periksa 3 L ini dan perbaiki. Inilah resipi asas Rumahku Syurgaku!
Ustazah Nor Hafizah Musa & Dr Azahar Yaacob- Program Menyulam Kasih Mahligai Sakinah anjuran Bahagian Dakwah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang dan Masjid Permatang Tok Labu


No comments:

Post a Comment