Wednesday 17 January 2018

Oh My Mahsyar! Ustaz Husam

Masih terngiang² kata Ustaz Ahmad Husam semalam. (Video)

"Saya tak banyak amalan. Bangun Tahajud adalah kot sebulan sekali. Baca Whatsapp lagi banyak dari baca Quran. Sungguh ni. Sebab tu isi ceramah saya jarang sentuh bab amalan. Sebab saya sendiri pun tak buat mana. Tapi cubalah tuan², puan² renung ni ..👇
Kalau terbangun malam, ambillah wudhu', solat & doa. Bercakap²lah dengan الله. Jika malam ini, hari terakhir aku bernafas di bumi, apalah amalan yang jadi bekalan untuk-Mu Tuhan? Apa pula kenangan yang aku tinggalkan. Baik? Buruk? Pujian? Kecaman?
"Allah...takdak dah arwah tu. Baik sungguhlah dia. Payah nak jumpa orang baik lagu dia." @
"Meninggai dah? Lega aih rasa. Ada ka takdak sama ja."
Bayangkan pula. Gelap-gelita di dalam sana. Apa aku dah buat nak bagi cerah? Sempit. Aku buat apa dah nak bagi luas?

Di dunia aku ada orang² tersayang. Sanggupkah mereka ke barzakh bersama mengota janji sehidup semati? Hanya ulat, ular & kala saja kot setia temani. Hancur tubuh yang aku dok bangga² sangat ni.
Di Mahsyar, adakah aku termasuk dalam 7 golongan dinaungi الله Taala? Atau cair di bawah pancaran mentari yang hanya sejengkal di atas kepala?
Saat dihisab, aku lihat ayah sampai gilirannya. "Allah....itu ayah aku". Saat meniti di titian sirat, ayah gagal menyeberang lalu terjatuh. Tiba giliran ibu. "Makkk!". Dosanya juga lebih berat dari pahala. Sama seperti ayah nasibnya.
Allahhhh!...Apa yang sudah aku buat untuk selamatkan & bawa mereka ke syurga? Untung nasib aku pula bagaimana??!" 😥\

------------------------------------------------
Moga hayat kita yang entah berapa lama lagi ni, berakhir dengan kalimah.......
↘️↘️
لا اله الا الله
لا اله الا الله
لا اله الا الله

#NotaSazahMumtaz
Calon Jenazah.

Al-fatihah Ustaz Ibnu Yusoff . اللہ یرحمہ
13 Januari 2018 (kembali ke rahmatullah jam 12.30 pm)

No comments:

Post a Comment